Sunday, February 21, 2010

hua3..kah3...

Sunday, February 21, 2010
Berikut (merujuk tajuk di atas) adalah gelakkan masyarakat dunia terhadap sistem kehakiman atau sistem perundangan di negara yang kita sayangi ini...

Mana tidaknya, seramai 50 ahli parlimen Australia menandatangani memorandum supaya kes liwat terhadap Ketua Pembangkang yang juga Ketua Umum PKR dan juga merangkap Ahli Parlimen Permatang Pauh, Dato' Seri Anwar Ibrahim digugurkan.

Juga Pengerusi Perhubungan Senat Amerika, John Kerry meminta supaya perbicaraan kes DSAI ini dibicarakan dengan adil dan saksama.

Apakah Malaysia mempunyai sistem kehakiman yang RAPUH? sistem keadilan yang ROSAK? sehinggakan masyarakat antarabangsa memberikan komen sebegitu.

Sy tidak mahu memberikan komen mengenai perbicaraan kes DSAI itu di posting ini. Sy mahu mengulas beberapa komen yang diberikan oleh beberapa orang Tokoh Negara mengenai hal campur tangan pihak luar ini.

Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang :
(boleh rujuk harakahdaily.net mengenai kenyataan beliau)

Ulasan sy:

Malaysia perlu memperbaiki sistem kehakiman dan perundangan sejajar yang Islam kehendaki. Dengan itu barulah negara luar akan berasa kita ini 'GAH' dan mereka tidak akan sewenang-wenang'y mempertikaikan sistem ini. Malah, mungkin kita akan menjadi 'Role-Model' kepada masyarakat antarabangsa berkaitan dengan sistem perundangan ini.

Tan Sri Muhyiddin Yassin :
(boleh rujuk malaysiakini.com mengenai kenyataan beliau)

Ulasan sy :

Ya! memang tidak dinafikan bagi BN bahawa negara ini mempunyai sistem kehakiman yang adil lagi telus. Buktinya adalah, kematian altantuya tiada kena-mengena dengan Dato' Seri Najib dan isterinya Rosmah padahal terdapat bukti yang jelas daripada Bala Subramaniam (Penyiasat Peribadi Pok Jib) yang mengatakan bahawa altantuya merupakan Pok Jib's 'women'.

Ya2..memang keadilan di negara kita sangat mantap bagi puak BN bila mana Mahkamah menyokong Rampasan Kuasa oleh BN di Perak.

Betul3..ketelusan sistem kehakiman kita menyerlah apabila akhbar proksi BN, Utusan Malaysia membuat satu kenyataan yang menghina Mahkamah (rujuk tajuk utama di Utusan yang lepas, "Saya rela tidak diliwat lagi", oleh Saiful Bukhari) seperti yang didakwa oleh Peguam Karpal Singh (Pengerusi DAP) ketika prosiding Kes Liwat Anwar sedang berlangsung namun Mahkamah tidak mengendahkannya.

Apakah ini??!! mungkin Tan Sri kita ini sedang bermimpi kut. Sape2?? tolong kejutkan Tan Sri kita ne...

Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak :
(boleh rujuk malaysiakini.com mengenai kenyataan beliau)

Ulasan sy :

Yup! Penjelasan perlu dibuat terhadap masyarakat Dunia yang memberikan komen tersebut. Akan tetapi, sedikit nasihat yang sy hendak berikan kepada Dato' Seri!! Jelaskanlah hal yang sebenarnya, tegakkanlah kebenaran dan jauhkanlah diri anda daripada kezaliman!! Ubahlah sistem-sistem yang ada di Malaysia ini kepada sistem yang berlandaskan Islam, buangkan terus sistem Barat di negara kita ini. Anda Mampu Mengubah Malaysia!! (ayat ampu)

Tun Abdullah Ahmad Badawi :
(boleh rujuk malaysiakini.com mengenai kenyataan beliau)

Ulasan sy :

Teras kehakiman Malaysia adalah Islam?? bagus2..pada zaman pemerintahan Tun dulu pun kita laksanakan sistem Kehakikam Islam ae?? bagus2..sama-samalah kita fikirkan...

Jelas, kenyataan Tuk Guru kita ini sangat berbeza dengan pemimpin-pemimpin Umno. Sokonglah perjuangan Islam, perjuangan PAS, perjuangan PKR...ayuh!!~~

Sayang Allah~
Sayang Nabi~
Sayang Tuk Guru~




0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates