Sunday, February 21, 2010

Masjid vs Orang Tua??

Sunday, February 21, 2010
Terkilan sy melihat ramai'y orang tua di masjid. Lagi terkilan sy melihat sedikit'y pemuda di masjid. Apakah pemuda sudah xlarat nk pegi masjid?? apakah pakcik2 yang sudah lanjut usia mempunyai kekuatan segagah kekuatan pemuda?? TIDAK!!

hey! Di manakah pemuda ketika mana azan dilaungkan?? di manakah pemuda ketika Imam mengangkat Takbir yang pertama?? di dalam bilik cbuk bermain komputer? di dalam bilik cbuk berbual2 dengan rakan?

teringt satu hadis Habibullah Nabi Muhammad S.A.W. yang mafhum'y seperti berikut :

"Orang tua berada di belakangku, maka pemudalah yang bersama-sama aku menggerakkan negara"

Juga antara golongan yang dapat naungan dari Allah Taala pada Hari Yang Tiada Keraguan bagi' salah satu'y adalah PEMUDA YANG CINTAKAN MASJID...

Justeru, peranan kita sebagai Pemuda Harapan Agama ini haruslah diperhebatkan lagi.

Mana mungkin kita mengatakan bahawa kita adalah pejuang Agama sedangkan solat Jemaah kita tidak jaga...
Mana mungkin kita mampu mecontohi jejak langkah pengikut-pengikut Nabi Isa 'Alaihissolatu wassalam lantaran mereka ditanya, "Siapakah penolong Agama Allah?" lantas mereka (dengan penuh keimanan) menjawab, "Kami adalah penolong-penolong Agama Allah!" jika kita lalai dengan waktu solat...

Masjid juga berperanan penting dalam usaha untuk melibatkan pemuda-pemuda untuk mendekatkan diri dengan masjid...

Sy memuji masjid yang mengadakan program-program kesedaran khusus untuk golongan muda seperti yang dilakukan oleh Masjid Al-Ehsan baru2 ini...

Pelancaran Kelab Seni Silat Gayung yang dirasmikan oleh YB Khalid Samad di masjid tersebut adalah usaha yang bagus bagi menarik pemuda untuk lebih dekat dengan masjid. Bukan sahaja kepentingan Ibadah dapat disentuh, malahan kesihatan fizikal juga dapat dibentuk.

Menurut wakil masjid tersebut, latihan akan diadakan 1 kali seminggu pada hari Jumaat malam selepas solat Isya' berJemaah. Hal ini sangat bagus kerana sebelum memulakan latihan, para peserta dikehendaki untuk solat Isya' di masjid tersebut terlebih dahulu.

Masjid-masjid di seluruh Malaysia perlu 'BrainStorm' idea-idea seperti ini jika kita mahu lahirkan Pemuda yang mantap dari segi Fizikal, Intellektual, Emosional dan Rohani sekaligus merealisasikan gagasan P.I.E.S itu sendiri.

Kepada pemuda-pemuda di seluruh negara..ayuh kita bangkit!!
Jangan kita tenggelam di dunia yang penuh Fantasi...
Jejakkanlah pemikiran dan badan kita di dunia yang Nyata!! Dunia yang penuh kecintaan dan kehambaan kepada Allah Taala..

Selamat Berjuang!!~~


0 comments:

Post a Comment

 
Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates